Введення карантину в Україні та обмежувальні заходи на території Києва (письмове роз’яснення для клієнтів та бізнесу)
Статтею 29 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», в визначено, що карантин встановлюється та відміняється Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211 постановлено: установлено з 12 березня до 3 квітня 2020 р. на усій території України карантин, заборонивши:
- відвідування закладів освіти її здобувачами;
- проведення всіх масових заходів, у яких бере участь понад 200 осіб, крім заходів, необхідних для забезпечення роботи органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Спортивні заходи дозволяється проводити без участі глядачів (уболівальників).
Таким чином, режим карантину застосовується виключно у двох випадках: у закладах освіти її здобувачами та у разі проведення всіх масових заходів, у яких бере участь понад 200 осіб. Відтак, якщо у заходах прийматиме участь рівно 200 і менше осіб, то в розумінні Постанови КМУ обмежувальні заходи карантину не застосовуються.
Водночас, Постійною комісією з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій (при КМДА) було прийнято Протокол № 9 від 11.03.2020р., згідно змісту якого вирішено ввести обмежувальні заходи на території міста Києва з 00 год.00хв. 12.03.2020 до 31.03.2020 року, а саме:
- призупинити освітній процес у закладах загальної середньої, дошкільної, позашкільної, професійної (професійно-технічної) освіти усіх типів, форм власності міста Києва;
- призупинити освітній процес у вищих навчальних закладах;
- обмежити проведення спортивних заходів на території м. Києва;
- призупинити роботу театрів, кінотеатрів, музеїв, культурно-масових заходів, тощо;
- призупинити роботу розважальних центрів;
- призупинити роботу розважальних зон в шопінг молах;
- забезпечити обмеження проведення масових заходів на території м.Києва (більше 60 осіб), до участі в заходах допускати лише осіб , які пройшли термометрію;
- забезпечити недопущення до роботи працівників підприємств та установ міста Києва з ознаками інфекційного захворювання.
Згідно пункту 2 Постанови КМУ постановлено, зокрема Київській міській державним адміністраціям разом з органами місцевого самоврядування забезпечити організацію виконання та контроль за дотриманням на відповідній території вимог цієї постанови.
Тобто, виконання постанови у чітко визначеній КМУ частинні, покладене на органи місцевого самоврядування та на КМДА.
Як, вбачається зі змісту Протоколу комісії, комісія Київської міською державної адміністрації замість виконання постанови КМУ у визначеній частинні, затверджених випадків застосування карантину було прийнято протокол в якому було розширено перелік обмежувальних заходів на території міста Києва, які не були передбаченні постановою КМУ.
Так наприклад, для порівняння, якщо постанова КМУ передбачає заборону проведення всіх масових заходів, у яких бере участь понад 200 осіб то згідно протоколу комісії вирішено обмежити проведення масових заходів на території м. Києва (більше 60 осіб). Також вказаним Протоколом комісії КМДА вирішено призупинити роботу театрів, кінотеатрів, музеїв, культурно-масових заходів, тощо; призупинити роботу розважальних центрів; призупинити роботу розважальних зон, шопінг молах, що постановою КМУ передбачено не було.
Згідно протоколу комісії обмежувальні заходи запроваджено з 12.03.2020 до 31.03.2020 року, а той час як згідно Постановою КМУ обмежувальні заходи запроваджено з 12.03.2020 до 03.04.2020 року.
Таким чином, протокол комісії (КМДА) не узгоджується з Постановою КМУ в частинні терміну на який запроваджено обмежувальні карантині заходи та переліку таких заходів, які є більш ширші ніж це, передбачено постановою КМУ.
Разом з тим, Постановою КМУ від 17 червня 2015 р. № 409 затверджено «Типове положення про регіональну та місцеву комісію з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій», зокрема визначено повноваження та компетенцію комісії.
Водночас, згідно п. 3 Постанови КМУ № 409 основними завданнями комісії на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці є:
- координація діяльності райдержадміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій пов’язаної із санітарним та епідемічним благополуччям населення.
- визначення шляхів та способів вирішення проблемних питань, що виникають під час.
- підвищення ефективності діяльності Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, райдержадміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій під час реагування на надзвичайну ситуацію.
Згідно п. 5 Постанови КМУ № 409 комісія має право:
- залучати у разі потреби ліквідації наслідків надзвичайної ситуації сили і засоби територіальної підсистеми єдиної системи цивільного захисту (регіональна комісія) або відповідної ланки такої підсистеми (місцева комісія);
- заслуховувати інформацію керівників територіальних органів з питань, що належать до їх компетенції, і давати їм відповідні доручення;
- одержувати від територіальних органів центральних органів виконавчої влади, одиниці, матеріали і документи, необхідні для вирішення питань, що належать до її компетенції;
- залучати до участі у своїй роботі представників територіальних органів центральних органів виконавчої влади;
- розглядати матеріали розслідувань про причини і наслідки виникнення надзвичайної ситуації.
З огляду на вищевикладене, ні Постановою КМУ № 409, ні жодним іншим нормативним актом комісію Київської міської державної адміністрації не наділено повноваженнями приймати рішення про призупинити роботу театрів, кінотеатрів, музеїв, культурно-масових заходів, розважальних центрів тощо.
Таким чином, Постановою КМУ запроваджено карантин, зокрема у випадку проведення всіх масових заходів, у яких бере участь понад 200 осіб, в той час як комісією (КМДА), яка не наділена необхідними повноваженнями, протоколом розширено, в порівняні з Постановою КМУ, обмежувальні карантині заходи, які не можуть бути обов’язковими до виконання.