Соціальні та економічні гарантії у зв’язку з поширенням коронавірусу (COVID-2019): аналіз положень антикризового закону №3275 (письмова юридична консультація)

Запитання:

Аналіз положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-2019)» (№ 3275 від 29.03.2020)

Відповідь:

На підставі проведеного аналізу Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-2019)» (№ 3275 від 29.03.2020 повідомляємо, що даний Закон включає такі основні зміни:

  1. До Податкового кодексу України

    1. Внесено зміни, щодо обсягу доходу протягом календарного року:

      • 1 група платників податків (фізична особи — підприємець) — не перевищує 1000000 грн.
      • 2 група платників податків (фізична особи — підприємець) — не перевищує 5000000 грн.
      • 3 група платників податків (фізична особи — підприємць/юридичні особи) — не перевищує 5000000 грн.
    2. Тимчасово, до 31 травня 2020 року (включно) зупиняється перебіг строків щодо скарг платників податків, які надійшли до 31 травня 2020 року та не розглянуті станом на 18 березня 2020 року (не стосується скарг щодо відшкодування з бюджету ПДВ та/або з від'ємного значення з ПДВ).

    3. До 30 червня 2020 року органами державного нагляду (контролю) забороняється проведення планових заходів у сфері господарської діяльності, окрім державного нагляду (контролю):

      • за діяльністю суб’єктів господарювання, які віднесені до суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику;
      • у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;
      • у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
  2. До Господарського кодексу України

    1. На строк протягом якого діє карантин продовжується:

      • строк протягом якого нараховуються штрафні санкції;
      • гарантійний строк, строк протягом якого можуть бути пред’явлені претензії у зв'язку з недоліками поставлених товарів;
      • строк позовної давності щодо вимог, які випливають з неналежної якості робіт за договором підряду на капітальне будівництво;
      • строк позовної давності щодо позовів про відшкодування замовнику збитків, спричинених недоліками проекту;
  3. До Цивільного Кодексу України

    1. На період вжиття в Україні заходів у зв’язку епідемією, пандемією — забороняється підвищення процентної ставки за кредитним договором.

    2. На строк протягом якого діє карантин продовжується:

      • строк загальної позовної давності;
      • строк спеціальної позовної давності;
      • строк переважного права купівлі частки у праві спільної часткової власності;
      • строк зі спливом якого припиняється порука;
      • строк щодо відкликання товару у покупця;
      • строк позовна давність, що застосовується до вимог про розірвання договору дарування;
      • строк позовної давності, що застосовується до вимог, які випливають із договору найму;
      • строк оскарження дій виконавця заповіту.
    3. З моменту установлення карантину, спричиненого коронавірусною хворобою (COVID-19) і до його завершення — наймач звільняється від плати за користування майном.

  4. До Кодексу адміністративного судочинства України

    1. Учасники справи можуть брати участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

      Аналогічні змін внесені до Господарського процесуального кодексі України та Цивільного процесуального кодексу України.

    2. Строки встановлені Кодексом адміністративного судочинства України для подання процесуальних документів передбачених таким Кодексом — продовжуються на строк дії карантину.

      Аналогічні змін внесені до Господарського процесуального кодексі України та Цивільного процесуального кодексу України.

  5. До Кодексу України про адміністративні правопорушення.

    1. Порушення порядку формування, встановлення та застосування цін і тарифів, а також знижок, націнок, доплат до них — тягне за собою накладення штрафу на громадян — 105 100 грн.; на посадових осіб — 157 650 грн.

      Ті самі дії, вчинені особою протягом року - тягнуть за собою накладення штрафу на громадян — 157 650 грн.; на посадових осіб — 210 200 грн.

      Ті самі дії, вчинені під час карантину на товари протиепідемічного призначення або що мають істотну соціальну значущість та визначені Кабінетом Міністрів України — тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від 210 200 грн. до 262 750 грн.; на посадових осіб — від 262 750 грн. до 315 300 грн.

  6. До Закону України «Про ціни і ціноутворення»

    1. До суб’єктів господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції за:

      • порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін - вилучення необґрунтовано одержаної виручки та штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки;
      • стягнення плати за товари, які згідно із законодавством надаються безоплатно - штраф у розмірі 100 відсотків вартості проданих (реалізованих) товарів;
      • надання уповноваженим органам недостовірних відомостей - штраф у розмірі 17 000 грн.;
      • невиконання приписів уповноважених органів або створення перешкод для виконання покладених на них функцій - штраф у розмірі 34 000 грн.
  7. До Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю»

    1. Річні загальні збори учасників за результатами 2019 фінансового року мають бути проведені у строк не пізніше трьох місяців після дати завершення карантину.

  8. До Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»

    1. Відповідальні особи звільняються від відповідальності за порушення строків оприлюднення фінансової звітності за 2019 рік, якщо така звітність оприлюднена у період дії карантину або протягом 90 календарних днів після його завершення, але не пізніше 31 грудня 2020 року.

Висновок:

Отже, саме вищезазначені зміни є суттєвими і такими, на які передусім слід звернути увагу у зв’язку з прийняттям Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-2019)» (№ 3275 від 29.03.2020).

Василь Мельник
юрист АО «Лєтрадо»

АО «Лєтрадо». Усі права на матеріали, які опубліковано на сайті letrado.ua, охороняються законодавством України. Цитування та републікація матеріалів, розміщених у розділі сайту «Публікації», дозволяється Інтернет-ресурсам лише за наявності прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання, розміщеного не нижче другого абзацу тексту. Подробиці: Умови використання/Політика конфіденційності.