Огляд наслідків перевірок
Наслідки перевірок для підприємців залежать від багатьох факторів, починаючи від того, хто і що перевіряв, продовжуючи результатами перевірок (чи були виявлені порушення законодавства в ході їх проведення) і наслідками оскарження рішень, прийнятих за їх підсумками (чи були вони, якщо так, то наскільки успішними).
Відбутися переляком
Якщо за результатами перевірок порушення законодавства з боку підприємця виявлені не були, то ніяких наслідків (крім кількох сотень загиблих нервових клітин) для нього не буде.
Якщо ж порушення законодавства були виявлені, то наслідки перевірок залежать від того, яке законодавство було порушене (пожежне, податкове, санітарно-епідеміологічне та інше), яка тяжкість цих порушень (наскільки грубими вони є) і яке рішення, з урахуванням цих та інших обставин по справі, буде прийнято контролюючим органом в межах його повноважень.
Крім того, в цьому випадку наслідки перевірок залежать від того, чи були результати перевірок оскаржені і які виявилися результати відповідного оскарження.
У разі успішного оскарження рішення (рішень), прийнятих контролюючим органом за результатами перевірки, жодні санкції до підприємця не можуть бути застосовані, а раніше застосовані повинні бути скасовані відразу після набрання чинності рішенням про скасування відповідних санкцій. Також в таких ситуаціях є можливість повернути те, що було надмірно або надмірно сплачено на виконання рішення контролюючого органу (зайві митні та/або податкові платежі, санкції та інше).
Відбутися попередженням
Якщо рішення, прийняте за результатами перевірок, не оскаржувалися та/або їх оскарження було безрезультатним, то на підприємця очікують санкції, рівень небезпеки яких залежить від вищевказаних чинників (в якій сфері виявлено порушення, наскільки грубими вони були, які рішення за їх результатами були прийняті).
Найменш небезпечним для підприємств є припис про усунення виявлених порушень.
Відповідно до вимог ч. 8 ст. 7 Закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» припис - це обов'язкова для виконання у зазначені строки письмова вимога посадової особи державного нагляду (контролю) суб'єкта господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб'єкта господарювання.
По суті, такий припис дає можливість усунути порушення законодавства (як правило, незначні), виявлені контролюючими органами. Санкції в цьому випадку можуть відбутися тільки в разі неусунення виявлених порушень у встановлений контролюючим органом термін.
Отримати великий штраф
Альтернативою припису, виходячи з вимог Закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», може бути розпорядження чи інший розпорядчий документ контролюючого органу. Цей документ є обов'язковим до виконання письмовим рішенням органу державного нагляду щодо усунення виявлених порушень у визначені строки. На відміну від припису, розпорядження може передбачати застосування санкцій до підприємця.
Втім, найменування конкретного документа, що є формою реагування контролюючого органу на виявлене порушення, як і порядок притягнення особи до відповідальності, на практиці залежить від положень спеціального законодавства, що регулює діяльність цього органу. Так, наприклад, органи СЕС і Держархбудінспекції виносять постанови про накладення штрафів, податкові органи - податкові повідомлення-рішення.
При цьому розміри санкцій залежать від сфери діяльності, в якій виявлено порушення.
Список деяких поширених порушень з боку підприємців, за які передбачені дуже серйозні санкції, представлений нижче:
НПА | Порушення | Санкція |
---|---|---|
Податковий кодекс | Недоплата податкового зобов'язання або завищення бюджетного відшкодування, виявлене податковим органом | Штраф 25% від суми несплаченого податкового зобов'язання або завищення бюджетного відшкодування |
Порушення термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН | Штраф від 10 до 40% від суми ПДВ, зазначеної в податковій накладній в залежності від терміну прострочення | |
Несплата узгодженого податкового зобов'язання | Пеня в розмірі 120% облікової ставки НБУ за період прострочення | |
Закон «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті» | Порушення термінів завершення експортної/імпортної операції (недоотримання виручки за експортований товар або неотримання передплаченого товару) | Пеня в розмірі 0,3% від суми неодержаної виручки (недопоставленого товару) в іноземній валюті за весь період прострочення |
Кодекс законів про працю | Допуск працівника до роботи без оформлення з ним трудового договору | Штраф 30 мінімальних зарплат (МЗП) |
Закон «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення» | Випуск, реалізація продукції, небезпечної для життя і здоров'я людей або забороненої до випуску і реалізації органами СЕС | Штраф у розмірі 100% вартості випущеної або реалізованої продукції |
Закон «Про відповідальність у сфері містобудівної діяльності» | Виконання підготовчих робіт без реєстрації декларації | Штраф 90 МЗП |
Виконання будівельних робіт без реєстрації декларації |
|
|
Виконання будівельних робіт без отримання дозволу на їх виконання |
|
|
Закон «Про захист економічної конкуренції» | Антиконкурентні узгоджені дії | Штраф у розмірі до 10% доходу (виручки) суб'єкта господарювання за попередній рік |
Зловживання монопольним становищем | ||
Невиконання рішень та попередніх рішень АМКУ |
Отримати штраф поменше, але з конфіскацією
Не менш неприємним є залучення підприємця або посадових осіб підприємства до адміністративної відповідальності за виявлені порушення. Порядок притягнення особи до адміністративної відповідальності врегульовано нормами Кодексу про адміністративні правопорушення (КпАП), що діє ще з 1984 року (зі змінами).
За більшість порушень в сфері господарської діяльності нормами КпАП передбачено штраф. Звичайно, розмір цього штрафу в багатьох випадках не дуже великий, але в деяких випадках він супроводжуватися конфіскацією незаконної продукції, обладнання і матеріалів, призначених для її виготовлення.
Список небезпечних порушень з точки ренію КоАП порушень в сфері господарської діяльності (без урахування повторних протягом року), які найчастіше загрожують підприємцям, нижче:
Стаття | Вид порушення | Санкція |
---|---|---|
41 | Допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору | Штраф від 8 500 до 17 000 грн. |
51-2 | Порушення прав на об'єкти інтелектуальної власності | Штраф від 170 до 3400 грн. з конфіскацією незаконно виготовленої продукції та обладнання і матеріалів, призначених для їх виготовлення |
96 | Виконання будівельних робіт без реєстрації декларації про початок виконання відповідних робіт (для об'єктів І-ІІІ категорій складності) або без отримання дозволу на будівництво (для об'єктів IV-V категорій складності) або із зазначенням недостовірних даних в таких деклараціях |
Штраф у розмірі:
|
156 | Торгівля пивом, алкоголем, слабоалкогольними напоями і тютюновими виробами без наявності ліцензії або без марок акцизного збору | Штраф від 850 до 3 400 грн. з конфіскацією предметів торгівлі та виручки, одержаної від продажу предметів торгівлі |
162-1 | Умисне ухилення від повернення в установлені строки виручки в іноземній валюті | Штраф від 10 200 до 17 000 грн. (в особливо великому розмірі - від 51 000 до 85 000 грн.) |
164 | Здійснення госпдіяльності без держреєстрації або без одержання ліцензії або аналогічного дозвільного документа | Штраф від 17 000 до 34 000 грн. з конфіскацією продукції, обладнання, сировини і грошей, отриманих в результаті порушення або без такого |
164-19 | Незаконне розповсюдження примірників аудіовізуальних творів, фонограм, відеограм, комп'ютерних програм, баз даних | Штраф від 1 700 до 17 000 грн. з конфіскацією таких екземплярів аудіовізуальних творів, фонограм, відеограм, комп'ютерних програм, баз даних |
Отримати інші санкції
Але не тільки штрафами небезпечні перевірки. За їх результатами можуть бути застосовані й інші види санкцій, зокрема:
- Вилучення незаконно отриманого прибутку (доходу) або суми податку, несплаченого на приховану (занижену) прибуток (дохід);
- Призупинення дії ліцензії, дозволу або іншого дозвільного документа, що дає право на здійснення певного виду діяльності;
- Анулювання ліцензії, дозволу або іншого дозвільного документа, що дає право на здійснення певного виду діяльності;
- Припинення експортно-імпортних операцій;
- Застосування антидемпінгових заходів;
- Обмеження або зупинення діяльності суб'єкта господарювання;
- Ліквідація суб'єкта господарювання.
Звичайно, ці види санкцій можуть бути застосовані до суб'єктів господарювання тільки у виняткових випадках, за найсерйозніші або систематичні порушення. І, до того ж, тільки деякими контролюючими органами. Але в той же час, їх застосування здатне завдати підприємству куди більшу шкоду, ніж штрафні санкції.
Найбільш ж серйозні і небезпечні порушення в сфері господарської діяльності загрожують залученням підприємця або посадових осіб підприємства до кримінальної відповідальності. Але це вже компетенція правоохоронних, а не контролюючих органів.